ماهی گلی‌های من آزاد شدن

Sunday, April 3, 2011

زمانش گذشته ولی باید اینو بگم که من با خرید ماهی گلی برای سر سفره هفت سین مخالف نیستم. یعنی چی که کمپین راه انداخته بودن که ماهی نمی‌خریم و فلان؟ یعنی اگه ما ماهی نخریم، ماهی‌ها زنده می‌مونن؟ یا تولیدکننده‌ها دیگه ماهی نمی‌فروشن؟ مثل این می‌مونه که بگیم ما سبزه سبز نمی‌کنیم چون بعدش خراب میشه و خشک میشه!
اتفاقا اگه ماهی‌ها رو نخریم، زودتر می‌میرن. ممکنه بیفته دست کسی که بلد نیست ازش نگهداری کنه، یا حتی تو مغازه بمونن و بمیرن. این ماهی‌ها عمرشون کوتاهه، حالا ممکنه استثنا هم داشته باشه ولی من ماهی خریدم، مواظبش هم بودم، عید هم که تموم شد بردم انداختمش تو یه استخر بزرگ. شما هم از سال دیگه ماهی بخرین، ازش مراقبت کنین ولی زودتر آزادش کنین.

4 comments:

بز said...

نه نمیخریم که کم کم این فرهنگ ماهی خریدن از بین بره که تجارتش هم از بین بره

گرفتی؟؟

Anonymous said...

آدم اگه عقل داشته باشه نیاز نیست برا چیزی کمپین راه بندازن. خودش رعایت می‌کنه.
ماهی قرمز، برای انسان و حیوانات اهلی ارزش غذایی نداره. پرورش‌ش تو صنعت هم کاربردی نداره. این ماهی صرفا یه ماهی تزئینی هست که مخصوص اقلیم تقریباً گرم‌سیری هست و باید توی آکواریم و با شرایط خاص نگه‌داری بشه. منتها چون بنده خدا یه خورده سگ جونه تو ایران شب عیدها می‌ریزن‌شون تو لگن، و الاغ‌هایی مثل من و تو می‌خرنشون. این ماهی برای شرایط آب و هوایی ایران ساخته نشده و حتی توی استخر‌ها هم شرایط زندگی برای اون‌ها سخت هست. تقریبا مثل این می‌مونه که خودت رو لخت تو هوای ۱۰ الی ۱۵ درجه نگه‌داری کنن. شاید نمیری و حتی بتونی تولید مثل هم بکنی! اما حتما زجر هم می‌کشی.
این ماهی‌ها رو از تو رودخونه نمی‌گیرن که اگه من و تو نخریم بمیرن. این ماهی رو تو حوض‌چه‌های مخصوص پرورش می‌دن و اگه نخریم اصلاً تولید نمی‌شه که بعد بخواد بمیره.
خلاصه این که آسیب رسوندن به حیوانات(و کل طبیعت) فقط به این دلیل که خوشمون میاد، کار آدم‌های ان‌ه. می‌فهمی؟
پ.ن: اگه خیلی بد نوشتم. تو خودت نرم‌تر بخون. به‌خدا از رو دلسوزی بود. :-(

jjb said...

آخه کجا میشه آزادشون کرد؟کدوم استخر؟حوض وسط میدون.منم دوس دارم ماهی بدون ماهی سفره لووووسه

Anonymous said...

مخالفان ماهي قرمز يه نگاهي به اين مقاله بندازن تا به تاريخچه گذاشتن ماهي قرمز سر سفره پي ببرن:
http://drshahinsepanta.blogsky.com/1389/12/25/post-557/